Followers

click this!!

membilang hari!!

Lilypie Kids Birthday tickers

Note :

"However good or bad you feel about your relationship, the person you are with at this moment is the "right" person, because he or she is the mirror of who you are inside..._Deepak Chopra"

Tuesday, May 15, 2012

manusia itu ..


Assalamualaikum..

Manusia itu sifatnya tidak dpt diduga..
sifatnya boleh berubah dalam sekelip mata..
sifatnya terkadang lebih dipengaruhi oleh hati..
andai yang diikuti itu hatinya bersih, maka kearah kebaikan lah bergeraknya manusia itu..
Namun, andai hatinya kotor, maka sebaliknya lah kehidupan manusia itu..

Lidah itu tajam seperti pisau..
org kata, 'Kerana lidah, Badan binasa' , 'Terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata buruk padahnya..' 
Tapi sebagai manusia, kita sering kali terlupa, sering kali alpa..
Bila marah menguasai diri, semuanya dihamburkan.. semua dilepaskan tanpa fikir apa impak kata-kata kita selepas itu..
Tahu kah kita, apabila kita sedang marah, syaitan akan berlari menuju ke arah kita. untuk menguasai diri kita..
andai kita ikot saja kata hati tanpa berfikir , maka bertepuk tgn lah syaitan-syaitan itu semua..

Apa yang kita dpt dgn memarahi seseorang?
puas? suka? ego? tunjuk kehebatan? tunjuk kekuasaan?
semuanya tidak kekal lama..
sesungguhnya Allah s.w.t lebih berkuasa dari kita..
Banyak salah yang kita lakukan TAPI Allah s.w.t tidak pernah memarahi kita dgn teruk..
DIA sentiasa memaafkan kita..
Sentiasa memberi peluang untuk kita bertaubat..
Kita ingkar perintah DIA, tp DIA masih memberi kita udara untuk bernafas, rezeki yang berterusan, perlindungan tanpa henti..

Bila kita marah, pernah tak kita fikir perasaan orang yang kita marahi itu?
pernah kita cb untuk memahami keadaan sebenar?
pernah kita bg peluang untuk dia membela diri?
pernah kita cb letakkan diri kita dipihak dia??
cuba berfikir secara waras, berfikir seperti seorang manusia yang berakal..

Mungkin lepas hamburan kata-kata marah, kita akan meminta maaf..
Yang dimarahi, mungkin akan memaafkan kita TAPI untuk melupakan setiap kata-kata kita, itu sesuatu yang agak mustahil dan mengambil masa yang lama untuk dilupakan..
Kata-kata itu akan tersemat kukuh di hati...
Tapi memafkan dgn ikhlas itu adalah lebih mulia.. cb kita renungkan kisah Rasulullah s.a.w dgn pengemis buta ini :
.........................................................................

Di sudut pasar Madinah Al-Munawarah seorang pengemis Yahudi buta, hari demi hari apabila ada orang yang mendekatinya ia selalu berkata : 

Wahai saudaraku jangan dekati Muhammad, dia itu orang gila, dia itu pembohong, dia itu tukang sihir, apabila kalian mendekatinya kalian akan dipengaruhinya
Setiap pagi Rasulullah SAW mendatanginya dengan membawa makanan, dan tanpa berkata sepatah kata pun Rasulullah SAW menyuapi makanan yang dibawanya kepada pengemis itu walaupun pengemis itu selalu berpesan agar tidak mendekati orang yang bernama Muhammad. Rasulullah SAW melakukannya setiap hari hingga menjelang Beliau SAW wafat. Setelah kewafatan
Rasulullah tidak ada lagi orang yang membawakan makanan setiap pagi kepada pengemis Yahudi buta itu. Suatu hari Abu Bakar r.a berkunjung ke rumah anaknya Aisyah r.ha. Beliau bertanya kepada anaknya : 
“anakku adakah sunnah kekasihku yang belum aku kerjakan”.
Aisyah r.ha menjawab pertanyaan ayahnya : 
“Wahai ayahanda engkau adalah seorang ahli sunnah hampir tidak ada satu sunnah pun yang belum ayahanda lakukan kecuali satu sunnah saja”
“Apakah Itu?” tanya Abu Bakar r.a. 
"Setiap pagi Rasulullah SAW selalu pergi ke hujung pasar dengan membawakan makanan untuk seorang pengemis Yahudi buta yang berada di sana” kata Aisyah r.ha.
Keesokan harinya Abu Bakar r.a. pergi ke pasar dengan membawa makanan untuk diberikannya kepada pengemis itu. Abu Bakar r.a mendatangi pengemis itu dan memberikan makanan itu kepada nya. Ketika Abu Bakar r.a. mulai menyuapinya, si pengemis marah sambil berteriak,
“siapakah kamu ?”
Abu Bakar r.a menjawab, “aku orang yang biasa”
“Bukan !, engkau bukan orang yang biasa mendatangiku”, jawab si pengemis buta itu.
"Apabila ia datang kepadaku tidak susah tangan ini memegang dan tidak susah mulut ini mengunyah. Orang yang biasa mendatangiku itu selalu menyuapiku, tapi terlebih dahulu dihaluskannya makanan tersebut dengan mulutnya setelah itu ia berikan pada ku dengan mulutnya sendiri” pengemis itu melanjutkan perkataannya. 
Abu Bakar r.a. tidak dapat menahan air matanya, ia menangis sambil berkata kepada pengemis itu, 
"aku memang bukan orang yang biasa datang pada mu, aku adalah salah seorang dari sahabatnya, orang yang mulia itu telah tiada lagi. Ia adalah Muhammad Rasulullah SAW"
Setelah pengemis itu mendengar cerita Abu Bakar r.a. ia pun menangis dan kemudian berkata, 
"benarkah demikian?, selama ini aku selalu menghinanya, memfitnahnya, ia tidak pernah memarahiku sedikitpun, ia mendatangiku dengan membawa makanan setiap pagi, ia begitu mulia" 
Pengemis Yahudi buta tersebut akhirnya bersyahadat di hadapan Abu Bakar r.a.
.........................................................................
MasyaALLAH, betapa Mulia dan sabarnya nya baginda Rasulullah.. Moga kita dapat ambil ikhtibar dari kisah ini.. :)
Saya juga manusia biasa yang sering melakukan kesilapan, jadi marilah kita sama-sama muhasabah diri dan buang segala sifat tercela itu.. Berusaha lah kearah kebaikan.. 
Islam itu indah dan sgt memudahkan kehidupan andai kita ikuti yang disuruh dan meninggalkan yang dilarang..

Selamat Pagi..




With Love
Azyyati Kamaruddin

2 comments:

mrs.yuyu said...

weh bagaimana ang melukis tu.. nati ajaq aku nahh... :)

maituty said...

mrs.yuyu : boleh.. tp aku lukis ni buruk2 je weh.. tak pandai lg nk buat cantek2.. masih nk blaja lg nih.. hohohoho